Cvičenie 1 – Rekurzia
Ciele cvičení:
- vedieť rozložiť problém na menšie problémy rovnakého typu. Uvedomiť si, že spôsob rozdelenia ovplyvňuje priebeh výpočtu (maximálnu hĺbku vnorenia)
- vedieť implementovať rekurzívne riešenie
- rozumieť vykonávaniu rekurzívneho programu (call-stack a jeho obmedzenie)
- vedieť schematicky zachytiť výpočet vo forme stromu volaní a analyzovať rekurzívny výpočet
Katalóg archetypov pre JPAZ2: http://jpaz2.ics.upjs.sk/maven/archetype-catalog.xml
- Screencast ako vytvoriť Maven projekt (v Eclipse)
- Screencast ako vytvoriť projekt v IntelliJ IDEA + debugovanie
DEBUG Intellij + JPAZ
Pri debugovaní v IntelliJ IDEA môže nastať problém, že korytnačka priebežne nič nevykresľuje. V tom prípade je potrebné kliknúť na breakpoint pravým tlačidlom (červená gulička vedľa kódu, kde chceme aby začalo debugovanie) a zvoliť možnosť SUSPEND – THREAD.
Fraktály
Vytvorte metódy (pridaním metód to triedy rozširujúcej triedu Turtle
), ktoré nakreslia nasledujúce fraktály:
1 public void utvar(int uroven, double rozmer)
Pred naprogramovaním riešenia najprv spoločne analyzujte fraktál a hľadajte opakujúce sa časti.
Ďalšie fraktály:
Fraktály „bez úrovne“
Pri kreslení fraktálov zvyčajne špecifikujeme veľkosť fraktálu, ktorý chceme nakresliť. Ak je úroveň fraktálu veľmi veľká, neraz dochádza ku kresleniu podčastí fraktálu, ktoré sú také malé, že „ich nevidno“ – napr. sú menšie ako 1 pixel. Pri niektorých typoch fraktálov môže toto pozorovanie viesť k alternatívnemu prístupu, pomocou ktorého „kontrolujeme“ zmenšovanie sa problému a vykonanie bázy rekurzie.
1
2
3
4
5
6 public void utvar(double rozmer) {
if (rozmer < 1)
return;
//...
}
Skúste prerobiť niektoré metódy kresliace fraktály do tejto formy.
Ďalšie fraktály:
Nefraktálova rekurzia a stromy volaní
Využite nasledujúci program na zobrazenie priebehu rekurzívneho výpočtu:
alebo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 public class TestFibonacciho {
public int fibonacci(int n) {
if (n == 0) {
return 0;
}
if (n == 1) {
return 1;
}
int vysledok = fibonacci(n - 2) + fibonacci(n - 1);
return vysledok;
}
// main môže byť aj v samostatnom "spúštači"
public static void main(String[] args) {
TestFibonacciho t = new TestFibonacciho();
System.out.println(t.fibonacci(5));
}
}
- Čím sa líšia vyššie uvedené programy? Vysvetlite.
- Nájdite v tejto metóde miesta, kde sa realizuje rekurzívne volanie.
- Vyskúšajte si krokovanie tohto rekurzívneho programu. Aký je obsah call stack-u pred druhým volaním
fibonacci(2)
? - Na základe analýzy vykonávania programu nakreslite strom volaní metódy
fibonacci(4)
. - Porovnajte nakreslený strom volaní so stromom vygenerovaným pomocou knižnice CallTree.
- Ďalšie úlohy: Doplňte testovací program tak, aby vypočítal (vypísal) maximálnu úroveň vnorenia pri volaní a celkový počet realizovaných volaní
Rekurzia a polia
- Zistite pre aké najväčšie pole algoritmus z prednášky na výpočet maximálnej hodnoty v poli skončí bez pretečenia call stack-u.
- Bez použitia cyklov naprogramujte metódu, ktorá overí, čí čísla v poli int-ov sú usporiadané od najmenšieho po najväčšie.
Strom volaní
Uvažujte takto definované metódy:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40 public static int fibonacci(int n) {
if (n == 0)
return 0;
if (n == 1)
return 1;
return fibonacci(n-2) + fibonacci(n-1);
}
public static int faktorial(int n) {
if (n == 0)
return 1;
else
return n * faktorial(n-1);
}
public static int sucet(int[] p, int odIdx, int poIdx) {
if (odIdx > poIdx)
return 0;
if (odIdx == poIdx)
return p[odIdx];
if (odIdx < poIdx)
return p[odIdx] + sucet(p, odIdx+1, poIdx);
}
public static int sucet2(int[] p, int odIdx, int poIdx) {
if (odIdx > poIdx)
return 0;
if (odIdx == poIdx)
return p[odIdx];
if (odIdx < poIdx) {
int stred = (odIdx + poIdx) / 2;
return sucet2(p, odIdx, stred) + sucet2(p, stred+1, poIdx);
}
}
- Nakreslite stromy volaní pre
fibonacci(6)
,faktorial(5)
. Zaznačte aj aké hodnoty sú vrátené v jednotlivých volaniach. - Uvažujte pole p = {4, 7, 2, 4, 2, 4, 6, 8, 2}. Nakreslite stromy volaní pre
sucet(p, 0, 8)
asucet2(p, 0, 8)
vrátane hodnôt vrátených pri jednotlivých volaniach. - Čo počítajú jednotlivé funkcie. Vytvorte ich nerekurzívne verzie.
- Čo viete povedať o jednotlivých stromoch. Aká je maximálna úroveň rekurzívneho vnorenia, koľko volaní je celkovo v jednotlivých stromoch.
- Špeciálne porovnajte stromy pre
sucet
asucet2
. - Vyslovte hypotézy o štruktúre stromu volaní pre všeobecné vstupné parametre (napr.
fibonacci(n)
,sucet(p, 0, n)
,sucet2(p, 0, n)
). - Rada: Do stromu volaní namiesto hodnôt parametrov zaznačte veľkosti uvažovaného vstupu (napr. konkrétne hodnoty
poIdx-odIdx+1
) - Pokúste sa formálne (použitím matematických argumentov, nie len intuície) odvodiť maximálnu hĺbku rekurzívneho vnorenia pri metóde
sucet2
, ak je vstupné pole veľkosti n - Aké najväčšie pole môžeme spracovať metóda
sucet
a aké metódasucet2
vzhľadom na obmedzený call stack? (Tvrdenie podporte experimentálnym overením). - Ktorej z rekurzívnych metód
sucet
asucet2
by ste dali s ohľadom na obmedzený call stack prednosť a prečo?
- Špeciálne porovnajte stromy pre
Poznámka: Pri analýze stromov volaní porovnajte nakreslené stromy volaní so stromami vygenerovanými knižnicou CallTree.
Myslime rekurzívne
Predpokladajte, že máte zakázané používať akékoľvek cykly (while
, for
).
- Predpoklad: v rámci podmieneného príkazu
if
dokážete testovať len rovnosť celočíselnej premennej na 0- naprogramujte metódu
boolean jeVacsi(int a, int b)
, ktorá vrátitrue
práve vtedy keďa > b
(a
ab
sú nezáporné celé čísla)
- naprogramujte metódu
- Predpoklad: aritmetické operátory okrem ++ a — sú zakázané
- naprogramujte metódu
int sucet(int a, int b)
, ktorá vráti súčet parametrova
ab
(a
ab
sú nezáporné celé čísla)
- naprogramujte metódu
- Naprogramujte metódu, ktorá spočíta počet výskytov znaku
z
v reťazcis
int pocetVyskytov(char z, String s)
- Navrhnite metódu (alebo viacero metód), ktorá overí, či 2 polia sú obsahovo rovnaké (rovnaká dĺžka + rovnaké hodnoty v prislúchajúcich si políčkach)
- Navrhnite, ako by išlo jednoduchý for-cyklus zapísať rekurzívne.
Upozornenie: Vo všetkých prípadoch sú nerekurzívne verzie s využitím cyklov neporovnateľne efektívnejšie. V praxi preto nepoužívať!